Azok szerint, akik úgy tartják, az élők világában a legfontosabb választóvonal az, hogy egy faj felismerte és hasznosítja-e a fotoszintézis fogását („szódavízből cukrot, napfény, membránok segítségével”), a gombák és növények országa között nagyobb a távolság, mint a gombák és az állatok között. A gombák és egyéb élőlények társulási lehetőségei rendkívül gazdagok. Ezek közül például a nemrég óta kutatott mikorrhizának, a gombák és gyökerek különleges összjátékának feltárása alapvetően változtatta meg fogalmainkat a növények életéről, életfeltételeiről.[1] Sokkal régebb óta kutatják a társulásnak egy szembeötlőbb formáját, amikor egy alga és egy gomba szétválaszthatatlanul egyesülve új élőlényként jelenik meg az élővilágban. Ezek a lények alkotják a zuzmók törzsét, természetesen a növények országában, hiszen a társulás lényege és hajtóereje a fotoszintézis.[2] Ugyanakkor vannak gombák, melyek még csak elindultak a fejlődésnek ezen a vonalán. Társulásuk növényekkel világosan felismerhető, de a két lény életvitele még különválik. Más esetekben a gomba egy zuzmóra telepedve találja meg a számára könnyebb életvitel lehetőségét. A „zuzmósodásnak” ezek a természetes formái vélhetőleg új zuzmófajok kialakulásához vezetnek egykor, de ezeket a lényeket jelen fogalmaink szerint a gombák országába kell sorolnunk. Ebbe a típusba sorolhatjuk a François Fulgis Chevallier (1796 – 1840) által 1826-ban létrehozott, ma vitatott státusú Roccellaceae család[3] sok faját.[4] Ugyanez mondható el a nagy XIX. századi zuzmókutató, Gustav Wilhelm Körber (1817 – 1885) által 1855-ben létrehozott Lecanoraceae gombacsalád[5] sok fajáról is.[6]
Ezeknek a családoknak egyes fajai igen rég óta alapvető szerepet játszanak mint festészeti alapanyagok. A IV. és VII. század között keletkezett Codex Purpureus Rossanensis gazdagon illusztrált fennmaradt lapjai, melyeken Máté (†74), majdnem egészében Márk (14? – 68?) evangéliuma, továbbá Kaisareai Eusebios (260? – 342?) egy levele olvasható, vöröses-bíboros színben pompáznak.[7] A bíborcsigák testnedveiből kivont bíborfestékek közül leginkább a tíriai bíbor árnyalata tűnt valószínűnek, ám a bíborfestékek drágasága alapján elképzelhetetlen egy ekkora mű lapjainak befestése ezekkel az anyagokkal. A tíriai bíbort alátámaszthatta volna a röntgen-fluoreszcenciás vizsgálat, amennyiben az brómot mutatott volna ki, de bróm nem szerepel a festék vegyületében. Marina Bicchieri elolvasott egy Kr.u. III-IV. századból származó görög nyelvű értekezést a lila szín „százötvennégy árnyalatáról”, azaz azok előállításáról, és ennek alapján támadt az az utóbb igazolt gyanúja, hogy a festékanyagot a festőzuzmó (Roccella tinctoria) adta.[8]
A Roccella nem nevével először Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet, Lamarck lovagja (1744 – 1829), röviden tehát Lamarck és a svéd botanikus, Augustin Pyramus de Candolle (1778 – 1841) Flore française (Franciaország flórája) című, akkor már közös művének 1805-ös kiadásában találkozunk.[9] A nem világszerte elterjedt, a tinctoria („festő-”), a fuciformis („vöröset adó”), a pygmaea („apró”) és a phycopsis („moszatszerű”) fajokból mind előállítható festőanyag. Ezeknek a fajoknak az élőhelye igencsak változatos. A tinctoria sziklákon él, a phycopsis előszeretettel támad meg narancs- és fügefákat.[10]
Ugyancsak színezéket adnak a Linné (1707 – 1778) utolsó tanítványa, a lichenológia (zuzmótudomány) atyjaként emlegetett[11] svéd Erik Acharius (1757 – 1819) által 1810-ben bevezetett[12] Lecanora nem bizonyos fajai, például a tartarea („alvilági”).[13]
A festékanyagot nagyban állították elő Hollandiában a XVIII – XIX. században. Erről hangulatos beszámolót ad Johann Jacob Ferber (1743 – 1790) svéd mineralógus, Denis Morelot (1777 – 1855) orvos és a fényképészet nagy úttörője[14], Amédée Gélis (1815 – 1882). Az eljárás lényege, hogy a festékanyagot adó, zuzmónak mondott gombát hosszasan ammónia vizes oldatában kevergetik. Lehetnek fogalmaink arról, például a kallósokról szóló rövid megemlékezésünkből, vajon mi szolgált az ammónia vizes oldatául. Természetesen a vizelet. Innen kettévált a technológia. Vagy hozzákevernek szódát vagy hamuzsírt az ammóniás léhez, vagy nem. Előbbi esetben a lacca musci nevű festékanyaghoz jutottak, utóbbi esetben az orceinhez.[15]
Cuthbert Gordon (1730 – 1810) skót vegyész szintén kidolgozott egy eljárást színt adó zuzmósodott gombák hasznosítására. Az eredményül kapott festékanyagot saját nevéről cudbearnek nevezte el.[16]
Szilsárkányi Szily Pál és atyai barátja, Hans Wilhelm Carl Friedenthal (1870 – 1942) döntő kísérletei kellettek ahhoz, hogy a lacca musci érzékenységét észrevegyék a kémhatásra, valamint hogy erre a célra alkalmas módon változtassák a gyártási technológiát. 1904-es felfedezésüket követően Eduard Salm (1882? – 1944?) oldatot készített a kémhatás kimutatására.[17] Az mindenesetre téves értékelése a történteknek, hogy a felfedezést Friedenthal és Salm közös művének tulajdonítsák. Szily munkássága viszont döntően hozzájárult a sikerhez. Az eljárás lényege az, hogy a gombákból ilyen módon kinyert lakmuszsav vörös, sói azonban kékek, és a gyenge sav a sóiból könnyen felszabadítható. Ez által érzékenyen jelezhető a kémhatás, azaz a H+ (pontosabban a hidroxóniumion, H3O+) koncentrációja a vízben.[18] Döntő szerepe volt az érzékeny kimutatásnak abban, hogy Søren Peder Lauritz Sørensen (1868 – 1939) 1909-ben bevezesse a pH-t, azaz a hidroxóniumion-koncentráció reciprokának tízes alapú logaritmusát. Ami pedig az orceint illeti: ártalmatlan festőanyag, laboratóriumi és élelmiszeripari színezésre egyaránt használják E121 fedőnéven[19].
Hatalmas adósságot halmoztunk fel a nevek magyarázatában. Kezdjük a két színadó nemzetségen. A Roccella név eredetéről George Eliot (1819 – 1880), „leánykori” nevén Mary Anne Evans számol be Romola című regénye XXXVIII. fejezetében (The Black Marks become Magical – A fekete jelek mágikusak lesznek). Ezek szerint (amint erre egyik szereplőjének, a firenzei Bernardo Rucellainak (1448 – 1514) a családnév-magyarázata csevegési lehetőséget teremt), a görög szigetek és a Kanári-szigetek szikláin él egy kis „zuzmó”, mely a napfénytől megrészegülve, hm, under certain circumstances, „bizonyos körülmények között” szemgyönyörködtető vöröses-bíboros festéket szolgáltat. A neve oricello. Az előállítás titkát Levantéből Firenzébe hozta egy élelmes kereskedő, közel száz évvel Rucellai ideje előtt, akinek leszármazottait a meggazdagodása módja után Oricellarinak vagy Roccellarinak kezdték nevezni, és a toszkán nyelvjárás ezt hamar Rucellaivá alakította.[20] Így tehát a Roccella nemzetségnevet visszavezettük az oricello szóra, ám ez egyúttal a másik festékanyag, az orcein nevének alapja is. Ennek neve gazdagabb eredetű, mint gondolnánk. Az indoeurópai hows, „fül” szóból vezetik le sok egyéb mellett az ógörög οὖς, us, óangol ēare (ebből az angol ear) és a latin auris, „fül” szavakat.[21] Ennek a becézett alakja az oricilla, ami a fülkagyló alakjára emlékeztető gombafaj feltehető névadója. A szó mozarab közvetítésen át az ókatalán orxellába ment át[22], ahonnan a szélrózsa minden irányába szétterjedt, és még a humanista Rucellainak is nevet adott. A másik nemnév, a Lecanora neve átláthatóbb. A görög λεκάνη, lekane, „medence”, „tál” és ώρα, hora, „(virágzó) szépség” részekből állt össze az újlatin szó.[23]
A „lakmusz” szó eredete a festékanyag, a lacca musci neve. Az előtag, a „lakk” eredetével már foglalkoztunk. A késő latin mussirio, „gomba” szó sejlik az utótag mögött, akárcsak az angol mushroom, „gomba” szóban. Itt egyesek a moss, „moha” szót vetik fel alternatívaként[24]; ez viszont az indoeurópai, azonos értelmű mosira támaszkodik, ami a lakmusz angol nevének, a litmusnak az utótagja alapja is, mely már festőanyagként a XV. századtól ismert volt előttük ilyen megnevezéssel. De a felhasználás északon is sokkal korábbi eredetű. Az angol szó óskandináv eredetű, amelyben litmosinak mondták a festőgombát. A lita, „festeni” előtag eredete az előgermán wlitiz, vagy wlituz, „megjelenés”, „színárnyalat”, végső visszavezetésben pedig az indoeurópai wel-, „látni”.[25]
A festőzuzmó máltai nyelven hażis ta żebgha, ami annyit tesz, „mohaféle, amit festésre használnak”. A gomba, ami ott őshonos, nyilvánvalóan a máltaiak előtt is korán felfedte hasznát.[26]
Nem mehetünk el szó nélkül a lakmusz olasz megnevezése mellett. Az ősi festékanyag neve náluk laccamuffa, amit használnak a lakmuszra is, de a lakmuszpapír gyakoribb olasz neve a cartina (di) tornasole, annak színéről, hiszen a tornasole, nevéből kiolvashatóan „napra forduló” nem más, mint a napraforgó. (Társneve, a girasole szó szerint „napraforgó”). Vannak azonban inkább lelkesnek, mint megalapozottnak tűnő szómagyarázók, akik azzal magyarázzák a közkeletű nevet, hogy az eredmény, amit ad, „Napnál világosabb”.[27]
[3] http://www.gbif.org/species/113543898
[5] http://www.gbif.org/species/113546865
[7] Codex Purpureus Rossanensis
[8] Codex Purpureus Rossanensis – a festőanyag
[10] http://www.mycosphere.org/pdf/Mycosphere_6_6_4.pdf
[11] http://lup.lub.lu.se/refmole/detail/744421?style=apa
[12] http://www.gbif.org/species/108305430
[13] http://weblaboratorium.hu/2016/02/13/lakmuszpapir/
[15] http://www.henriettes-herb.com/eclectic/pereira/lacmus.html
[20] http://www.gutenberg.org/files/24020/24020-h/24020-h.htm
[21] https://en.wiktionary.org/wiki/auris#Latin
[22] http://www.thefreedictionary.com/orchil
[23] https://www.merriam-webster.com/dictionary/lecanora
[25] https://en.wiktionary.org/wiki/litmus
Visszajelzés: Kis tartalomjegyzék | SUNYIVERZUM