Frank Castorf Bayreuthban

Wagner (1813 – 1883) 1848 és 1874 között komponált monumentális tetralógiája, A nibelung gyűrűje (WWV86) Wagner korának élénk nibelung-kutatásának okvetlenül legértékesebb gyümölcse.

a Nibelung-ének C kézirata (Donaueschingen, 1220-50)

Szigfrid halála a Nibelung-ének K kéziratából (bécsi piarista kézirat, 1480-90)

Az alapul vett (és alaposan átformált) Nibelung-ének első írásos emléke a XIII. század elejéről származik[1], több epizódja szoros párhuzamban áll a szintén akkoriban lejegyzett Edda-énekkel. Nem vitás, hogy maguk az énekek jóval korábbiak. Mint már megpendítettük, a történet meglepő hasonlóságot mutat a leírt változat előtt bő hatszáz évvel korábban, 591-re befejezett Historiae (Korunk története) című, Tours-i Szent Gergely (538 – 594) által írt nagy jelentőségű művel, abban is Tours-i Szent Gergely kortársának, Austrasiai Brünhildének (543? – 613) rémtörténeteivel. Sőt, mint láttuk, Brünhilde és a Nibelung-ének Brünnhildéje halála is hasonló, bár ez értelemszerűen nem szerepelhetett Tours-i Szent Gergely történetírásában. A tetralógia legfontosabb újításai közül (mint a motivikus szerkesztés, a deklamáció, a szólisztikus túlsúly, a természetábrázolás) a legjelentősebbnek egy visszatérést tartok a zenei romantika kora előtti alapvető szerkesztési elvhez, mely Beethovennél (1770 – 1827) jutott (máig meghaladhatatlan) csúcspontjára. A fokozást, mely a wagneri életműben a legnagyobb tökélyre a két leginkább „fekete billentyűs” műben, a Ring komponálását megszakítva, 1857 és 1859 között írt Trisztán és Izoldában (WWV90), illetve a hosszas előtanulmányok után 1882-re befejezett Parsifalban (WWV111) éri el mesteri magaslatát. Ezek a szakaszok a legnagyobb beethoveni megoldások időtartamainak hosszúságával vetekednek, sőt olykor ezeknél is hosszabbak.
Éppen ez az az elv, ami (és erről Wagner nem is álmodhatott) a legsebezhetőbbé teszi a kései műveit. Miféle „támadás” érheti az alkotást? Kritikai aligha. Pontosabban az nem árthat neki. Az előadás teheti tönkre a konstrukciót. Természetesen minden zenemű megértését ellehetetlenítheti a hozzá nem értésből vagy lustaságból elrontott interpretáció, ebben semmi újdonság nincs. Ennek lehetőségét azonban a bayreuthi előadásokban (ma már) kizárhatjuk. Itt tudatos, rendezői megfontolás az, ami lerombolhatja a mű legszentebb csúcspontjait.

Frank Castorf

A mostani bayreuthi Ring rendezője, Frank Castorf pontosan érzékeli Wagner szerkesztési zsenijét, és a tetőpontok előtt röviddel lesújt. Irgalmatlan zajkeltéssel (a kincset őrző Fafnert például Szigfrid kalasnyikovja teríti le), oda nem illő filmek vetítésével. Szigfrid gyászindulója alatt gyilkosa, Hagen egy satnya erdőben csatangol egy filmbejátszásban. Itt tényleg csak a szemek behunyása segít. Vérben, brutalitásban sincs hiány. A történet megháromszorozódik: első az eredeti, második, amivé átdolgozza, harmadik, amit Castorf vásznakon kivetít nekünk. Castorf a Hamletnek is mesteri ismerője, értve ezen a Hamlet-beli rejtelmes megkettőződéseket. A Rajna kincsében Loge tűzfélisten rablással javasolja megszerezni Alberich gyűrűjét.

Wagner változatában bájos trükkök „százai” vezetnek el a rablás végrehajtásáig. Itt? A Nibelheimbe alábocsátkozás közzenéje alatt Wotan főisten és Loge már lámpaoszlophoz is kötözi Alberichet és rabszolgaként dolgoztatott öccsét, Mimét. Mindenükből kiforgatják őket, majd megoldják kötelékeiket, és tétlenül hagyják, hogy ködsüvegestül, gyűrűstül, aranytömböstül mindent visszalopjanak; ezt követően aztán másodszor is kirabolják őket. Castorf a drámai dühkitöréseket általában is helyesnek látja csörömpölő tárgyak, például nyugágyak levegőbe rúgásával megjeleníteni. Rockenbauer Zoltán Sok hűhó semmiért című cikkében tudós, higgadt eleganciával elemzi a Castorf nem létező összefogó koncepcióját helyettesítő, töredékekre eső zűrzavaros víziót.[2]

színpadkép a Szigfridből

A helyszínek (Texas – Baku – Mount Rushmore –Berlin, Alexanderplatz és, sejtetve, Platz der Republik  –New York, Wall Street) vad váltakozása mögött nem sejlik fel összefogó gondolat. Castorf a wotani világrend főellenségévé vált, gyűrűjétől megfosztott Alberichre Trockij (1879 – 1940)-figurák vetítésével emlékezteti az egyidejűleg félvad törzsi nagyúrra, Leninre (1870 – 1924) és Sztálinra (1878 – 1953) is hasonlító Wotant. Ennek megfelelően Wotan elsőszülött lánya, Brünnhilde meg-meglendít egy csákányt, mely azonban túlságosan ormótlan ahhoz, hogy Trockij gyilkosa, Jaime Ramón Mercader del Río (1913 – 1978) haszonnal forgathatta volna. Az arany Castorfnál „megfeketül”: az olaj veszi át szerepét, amiből intellektuális haszon is fakadhatna, összefüggésben a Ring tüzeivel. De mint Rockenbauer cikkcíme találóan megjegyzi, ez csak hűhó a nagy semmiért: Brünnhilde zárójelenetében a világtisztító tűz egy hordóban lobban fel a New York-i Tőzsde palotája előtt a Wall Streeten. Sovány ötlet.

A legnagyobb baj nem az 1976 óta tartó, rendezői ötletekkel dominált előadások okozta kizökkenés a nagy koncepcióból. Egy erőteljes rendezői felfogás, Patrice Chéreaué (1944 – 2013) például, képes valamit az eredeti mellé tenni. Egy gyenge nem. A legrosszabb viszont képes szétzúzni az eredetit. Pszichológusok munkája az elemzés, hogy a Kelet-Berlinben a háború utáni legnehezebb évek egyikében, 1951-ben született Castorf ifjúkori bevésődései milyen kapcsolatban állnak teljesítményével. „Távdiagnózisra” vállalkozni tisztességtelen lenne. De zseni legyen a talpán, aki ennél is rosszabbul meg tudná rendezni a Ringet.


[1] https://www.infoplease.com/dictionary/brewers/nibelungen-lied

[2] http://valasz.hu/kultura/sok-huho-semmiert-120123

Reklámok

10 responses to “Frank Castorf Bayreuthban

  1. Az istenek alkonya 3. felv. elején mi a szcenírung? A Bartók rádió tanúsága szerint, amikor szétment a függöny, a bayreuth-i közönség egyöntetű harsány röhögésben tört ki.

    Kedvelik 1 személy

    • A Castorf által kitalált néma szereplő, aki a medvét is alakította a Szigfrid I. felvonásában, öltönyt ölt, sebtiben vérrel keni be magát, és álholtan elvágódik. Woglinde, Wellgunde és Flosshide benyomják autójuk csomagtartójába, és rácsapják a fedelet.

      Kedvelik 3 ember

  2. >>ifjúkori bevésődései milyen kapcsolatban állnak teljesítményével
    Szerintem semmilyen. Hasbaakasztónak lenni, ez az egyik biztos módja ma a széles ívű rendezői karriernek. Kovalik a mosógépeivel csak kisinas. Természetesen nem a szárnyas sisakokat hiányolom. Viszont a koherens, az alkotáshoz szervesen illeszkedő, az alkotói teljesítményhez felnőni tudó vagy legalább azzal próbálkozó, de az adott szellemi értékhez mindenképpen alázattal közelítő rendezői felfogást igen.

    Kedvelik 2 ember

  3. Hans Castorp-pal azért jobban jártunk…

    Kedvelik 2 ember

  4. Egy érdeklődő olvasó

    A deheroizálás, a csúcspontok tudatos tönkretétele a mostani magyarországi Walkürben is megjelent, a Siegfried-et már meg se néztem. De mit jelent az a mondat, hogy a krokodilokon már három éve vitatkoznak a kritikusok? Ezt a rendezést játsszák már többedik éve?

    Kedvelik 3 ember

    • Igen. Ezért is van az, hogy a “szentélyben” újabban teljesen hétköznapivá vált zajos nemtetszésnyilvánítások idén lényegében elmaradtak. Mindenki tudta, mire számítson, nem érte sokk a közönséget.

      Kedvelik 2 ember

      • gézamalac

        Pedig a közönség az egyetlen, aki tehetne azért, hogy az ilyen rendezések lekerüljenek a színpadról. Bayreuth-ban nem lesz üres szék belátható időn belül, tehát igenis röhögjön, pfujjoljon akiből ez kikívánkozik. Az áhítat amúgyis oda, nem mindegy hát?

        Kedvelik 2 ember

    • A szomorú ebben az, hogy az előadás színvonalával meg általában nincs baj, mi több büszkék lehetünk arra, hogy kis országunk két különböző Ring produkciót is ki tud állítani egy évadban. A MÁO Rajna kincse, űrbázissal, istenek balkonjával-bárpultjával is elment volna, meseszerűségét úgy-ahogy megőrizve, egészen a végéig, a TESCO megnyitásig, amivel agyon lett csapva az egész (és részemről a folytatás is). Amitől leginkább irtózom, az ultraprimitív szájbarágós gegparádé, Walhalla=>építkezés=>daru, a fogyasztói társadalom az jaj de csúf dolog, a ja itt ez van, akkor tegyünk ide amazt jellegű, kapanyél komplexitású asszociációk.

      Kedvelik 2 ember

  5. Maximálisan egyetértek Veled, kedves Gézamalac.

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s