Szent Apollinaris és töretlen népszerűsége

Scotch and Polly, Scotch and Polly, jolly good stuff to drink…
Scotch és Polly, Scotch és Polly, vidám kis ivócucc…

E. W. Rogers (1872? – 1943?): Scotch and Polly (Scotch és Polly)[1]

Az ifjabb (Laodikaiai) Apollinaris († 390) vihart kavart „logológiájával”, Logos-tanával már többször is foglalkoztunk. Most az „igazi”, a szent Apollinarisról († 200), a tűgyárosok védőszentjéről és a kultuszáról emlékezünk meg. Vészt jóslóan hangzik halál utáni „reszortja”, és nem is véletlenül: Szent Apollinaris püspököt, vértanút Ravennában kínozták halálra. A Ravenna melletti Classében a Sant’Apollinare (in Classe) 549-ben felavatott hatalmas bazilikája őrzi nevét, benne számos mozaikkal együtt őt ábrázolóval is.

1-santapollinare_in_classe

Sant’Apollinare in Classe, Szent Apollinarius mozaikja

Szent Apollinaris életének legapróbb részleteit tárja elénk Boldog Voragine-i Jakab (1230? – 1298) érsek Legenda Aureája, „arany legendája”. Szent Péter († 68?) tanítványaként azt cselekszi, amit Péter is tett: térít és gyógyít, a kettőt sokszor egybekötve, azaz feltétellel gyógyít. Feljelentik Vespasianus császárnál (17 – 79), aki azonban türelmet tanúsít, magukra az áldozatot bemutatni nem akaró Szent Apollinaris által ekképp megsértett római istenekre bízná a bosszút, de a felháborodott nép a maga kezébe veszi a szent sorsát: agyonkínozza. A leírást kedves szóelemzés vezeti be:

Apollinaris nevét a bővelkedő (pollens) és erény (ares) szavakból mondhatjuk, mintegy ‚erényekben bővelkedő’-nek. Vagy az apollóból, amit ‚csodálatos’-ként értelmezhetünk és a narisból, ami annyit tesz, mint ‚szerénység’, mintegy ‚csodálatos szerénységű’ férfiú. Vagy az aból, ami ‚nélkül’, a polluóból, ami ‚megfertőz’ és az aresből, ami ‚erény’, mintegy a ‚bűnöktől meg nem fertőzött, erényes’ férfiú.[2]

Ma a közvetlen tanítványi kapcsolatot és Vespasianus szerepét elvetik, ami kiviláglik Szent Apollinaris „hivatalos” halálozási évéből is (200). Tekintettel azonban arra, hogy Aranyszavú Szent Péter (406 – 450) ravennai püspök is megemlékezik róla, létezését nem vonják kétségbe.[3]
A középkorban a keresztény vértanúk tisztelete magától értetődően nagy és kiterjedt volt, de közülük is különösen nagyra becsülték a közvetlen apostoli tanítványokat, amint ezt Areopagita Dénes példáján keresztül is láttuk. Bár a kritikai, vizsgálódó hangok sem voltak ritkák, a Legenda Aurea nagy tekintélynek örvendett, és Szent Apollinaris kultusza zavartalan volt.
Különösen a kölni érsekségben.
Kölnt az tette naggyá, hogy Rainald von Dassel (1120? – 1167) érsek kalandos úton „megszerezte” a háromkirályok földi maradványait és ezeket ilyenként el is fogadtatta a keresztény közvéleménnyel. Ereklyéjük a mai napig „a” kölni dóm látványossága. Az idézőjeles névelő nem indokolatlan. Az ereklye hatalmas tömegű zarándokot vonzott a városba, tizenhárom katedrális őrzi ennek emlékét a mai napig (melyek többségét, „a” dóm kivételével, az amerikaiak ugyan porig bombázták, de valamennyi újjáépült). Ezzel a város lendületes fejlődésnek indult. A buzgó érsek további ereklyékre is szert tett.

2-gervaseandprotase

Szent Gyárfás († 250?) és Szent Protáz († 250?) vértanúsága

3-apollinaris-church-in-remagen

a Szent Apollinaris-templom Remagenben

Kölnbe szállíttatta a két vértanú, Szent Gyárfás és Protáz ereklyéit, melyek ma Breisachban láthatók, illetve Szent Apollinaris csontjait is[4], melyek az érsekséghez tartozó Remagenbe kerültek, ahol jóval később, a XIX. században egy korábbi katedrális teljes neogótikus újjáépítésével adóztak a szentnek, akiről az új templomot elnevezték.[5] Bruno von Berg (1140? – 1200?) érsek síremléket emelt Szent Apollinaris földi maradványainak. A XV. században élt Hermann von Aldendorp kölni aranyműves díszes ereklyetartót készített a csontoknak, mely ma a siegburgi Szent Szervác-parókaiatemplom kincse.

4-sankt_servatius

a siegburgi Szent Szervác-parókiatemplom és kincse, Hermann von Aldendorp Szent Apollinaris-ereklyetartója

Georg Kreuzberg (1796 – 1873) a kultusz központja, Remagen határában fekvő Bad Neuenahrban (és nem a nemlétező Apollinarisburgban, melyre néhányan hivatkoznak), megelégelve szőleje terméketlenségét, 1852-ben birtokán ásni kezdett.

5-kut

az Apollinaris-kút

Tizenöt méteres mélységbe érve szénsavas forrás tört fel, melyet Apollinaris-forrásnak kereszteltek. Vizét csakhamar palackozták, és európai hírű ital lett belőle, neve, értelemszerűen, Apollinariswasser. (2006-ban a Coca-Cola cég vásárolta fel).[6]

6-apollinaris

az egykori és a „klasszikus” Apollinaris

A whisky felhigítása Apollinarisszal hamar népszerű lett, a Scotch and Polly nevet kapta. Mindamellett, mint egyik forrásunk megírja, az 1890-es években a londoni Café Royalban Wilde (1854 – 1900) megmaradt a szódánál a whiskyjéhez, míg Shaw (1856 – 1950) „higítatlan” Apollinarist ivott.[7] Ez utóbbi lehetett a Polly without the dash, „Polly ráadás (többlet, apróság, töltet) nélkül”, ha lehet hinnünk egyes magyarázatoknak.[8]


[1] Scotch and Polly

[2] Legenda Aurea

[3] Szent Apollinaris

[4] Rainald von Dassel akvizíciói

[5] Szent Apollinaris ereklyéje

[6] az Apollinaris története

[7] ivási szokások a Café Royalban

[8] Polly without the dash

Reklámok

One response to “Szent Apollinaris és töretlen népszerűsége

  1. Áhhh, szóval a sejtésem tévesnek bizonyult: a pollen szó NEM a pollens, bővelkedő szóból jön:

    http://www.etymonline.com/index.php?term=pollen

    Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s