Ammóniák

1-oracle

a szívai Ammon-jósda

Az „ammónia” szó eredete nevetségesen rövid és áttekinthető. A svéd vegyész, Torbern Bergman (1735 – 1784) vezette be 1782-ben arra a gázra, amelyet a szalmiáksó (NH4Cl) hevítésével nyert. Névválasztása természetesen távolról sem volt önkényes.[1] 

2-salammoniac

szalmiáksó

Maga a szalmiáksó ugyanis, és amiből neve ered, a sal ammoniacum érdekes és szövevényes néveredetre tekinthet vissza. Vizsgálatához előzetes teológiai kutatásokat kell tennünk. A lybiai sivatag népei körében tisztelt Ammon isten esetleg sémi eredetű, mivel föníciaiak és punok tiszteletben tartottak egy Baal Hammon nevű istent, de itt a vallástörténészek nem jutottak tovább a nevek hasonlóságának megállapításánál. Az viszont elvitathatatlan, hogy a lybiai istent az egyiptomiak is átvették, előbb Theba, majd az egész teremtett világ isteneként[2], és ott egészen főisteni státusba emelkedett. Rendszerint kosfejjel ábrázolták. (A régiek még tanúsítottak tiszteletet szelídnek tűnő háziállataik életereje iránt.) Ez alapján mondja id. Plinius (23 – 79) A természet históriája XXXVII. könyvének 60. fejezetében: „a Hammonis cornu („Ammon szarva”, ammonita) Ethiopia (azaz: a trópusok) legszentebb drágakövei között van, színe arany és kos szarvának alakját veszi fel; úgy mondják, az álmok tőle jövendőmondók”.[3]
Az egyiptomi Ammon-tiszteletről Tacitus (56 – 117) a Korunk története (Historiae) V. könyvének 3. fejezetében így emlékezik meg:

Plurimi auctores consentiunt orta per Aegyptum tabe quae corpora foedaret, regem Bocchorim adito Hammonis oraculo remedium petentem purgare regnum et id genus hominum ut invisum deis alias in terras avehere iussum. Sic conquisitum collectumque vulgus, postquam vastis locis relictum sit, ceteris per lacrimas torpentibus, Moysen unum exulum monuisse ne quam deorum hominumve opem expectarent utrisque deserti, sed sibimet duce caelesti crederent, primo cuius auxilio praesentis miserias pepulissent.[4]

A legtöbb szerző egyetért abban, hogy midőn Egyiptomban a testeket elcsúfító ragály támadt, Bocchoris király, felkeresvén Hammon jóshelyét, orvosszert kért, és azt a parancsot kapta, hogy tisztítsa meg országát, és az effajta embereket, akik gyűlöletesek az istenek előtt, vitesse más földekre. Az így összeszedett és egybeterelt tömeget, miután a sivatagban magára maradt, s a többiek tehetetlenül könnyeztek, Moyses, az egyik bujdosó, figyelmeztette, hogy sem az istenektől, sem az emberektől ne várjanak segítséget, mert tőlük mindenki elfordult, hanem magukban bízzanak, annak égi vezérletével, akinek első segítségeként a jelen nyomorúságot eltávoztatják.

Borzsák István (1914 – 2007) fordítása[5]

Kicsit tovább idéztük a szöveget, hogy érzékeltessük, Tacitus leírását ezúttal is kétkedéssel kell fogadjuk. Bakenranef Uahkare fáraó († Kr.e. 720) és Mózes kronológiai összevonása merész gondolat, de erősen megkérdőjelezhető.
Ammon kultusza nemcsak délkelet, hanem északkelet felé is terjedt, és nemcsak Makedóniát, de Hellast és Rómát is elérte. Helyi neve tükrözte főisteni rangját: Zeus Ammon, Jupiter Ammon.[6]

3-ammon

Jupiter Ammon és szarva

Amint már láttuk, Hannibál (Kr.e. 247? – 183) tisztelgő látogatást (vagy annak mímelt katonai terepfelmérést) tett a szent helyként tisztelt Avernusnál. Nagy Sándor (Kr.e. 356 – 323) látogatása a lybiai oázisban, a „jó tanácsok ura, szívai Ammon”-jósdában nem az idegen isten előtti tisztelgés, hiszen hazájában akkor már kultusza volt Ammonnak. A látogatás hatása súlyos volt: amint Ammon fiaként üdvözölte őt a tömeg, itt kezdett megfoganni Nagy Sándorban a saját félistenségébe vetett hit[7], ami aztán később betegesen elhatalmasodott rajta.


A szalmiáksó görög alakja, az αμμωνιακός, ammoniakos és Ammon főisten neve között régóta keresik az összefüggést. Forrásunk felemleget néhány elméletet. Az egyik szerint „Ammon” lybiai város mellett találták, és maga a városnév a görög ἄμμος, hammos, „homok” szóból származik. Másfelől a név származhat az ammóniákfa nevéből, melynek mézgája köhögéscsillapító, és mint gyógyszer volt hozzáférhető Ammon templomában, mely mellett a szalmiáksó fellelhető volt.[8] Gyors támadást intézünk a feltételezések ellen.

4-ammoniak

ammóniákfa

Ammon nevű lybiai város nincs, nem is volt. A kellemetlen illatú ammóniákgumit sérülések nyomán kiválasztó ammóniákfa (valójában a zellerfélék családjába tartozó lágyszárú növény) ma elsősorban az Irán, Afganisztán és Pakisztán közti térségben él[9], de nincs alapunk kizárni, hogy évezredekkel ezelőtt Lybiában is termett számottevő mennyisége. A dupla magyarázat, mely szerint ugyan a só az Ammon-jósda mellett fellelhető, de mégis az ott osztogatott, hasonló nevű mézga adta volna a nevét, annyiban legalábbis leegyszerűsíthető, hogy az ammóniákfa görög neve, az αμμωνιακών, ammoniakon Ammonéból származik (görögül: Ἄμμων, Hammon).[10] A növény tudományos nevét, a Dorema ammoniacumot a skót David Don (1799 – 1841) adta.[11] A nemnév tiszteletadás Pedanios Dioskoridesnek (40 – 90), aki a növényt δώρημα, dorema, azaz „adomány” néven emlegette.[12] Adomány formájában kerülhetett a mézga a szent helyre.

5-dorema

az ammóniákfa mézgája

A „homokra építő” magyarázatot nem kell mindenestül elvetnünk. Id. Plinius A természet históriája XXXI. könyvének 39. fejezetében beszél a szalmiáksóról, melyben megemlíti Ammon jósdáját, melynek közelében a só éjjel, a növő holdfázisban együtt növekedik a Holddal, de nem győzi kihangsúlyozni, hogy erre a tikkasztó sivatagban kerül sor. Ilyeténképpen mint szóeredet nem zárható ki a homok sem. Olyannyira, hogy Joseph Twadell Shipley (1893 – 1988) hozzá is fűzi a magyarázatához: abból a homokból vonták ki a szalmiáksót, amelyen állva a tevék várakoztak gazdáik imáinak befejeztére.[13]
Ezzel a vizsgálat nem zárulhat le. Itt áll előttünk maga Ammon főisten, szent jósdája a végeláthatatlan sivatag homokjával, a ἄμμος-szal körülvéve. Talán van közük egymáshoz.
Az indoeurópai sem- („önteni”) gyök igazi ősforrás. Egyebek mellett belőle ered a görög ἄμη, hame, „vizesvödör”, a ἄμαθος, hamathos mint „homokos talaj” és maga az ἄμμος, ammos. A fejlődés túlsó végén számos mai nyugat-európai „homok” szót találunk, mint például az angol sand.[14] Látjuk, nincs az a szárazsága a sivatagnak, ami ellensúlyozni tudná a homok hajlamát az „ömlésre”, „folyásra”.
Ezzel szemben a főisten görög Ἄμμων, Hammon szava az egyiptomi jmn (imen) eredetű istenmegnevezésükből, az Amunból származik.[15] Maga az jmn jelentése „titkos”, „rejtett”, „ritka”.[16]

7-1606Bár az ammónia és vegyületei vegytanát és élettani hatásait még csak meg sem pendítjük,méltányos elmondanunk, hogy a Diderot (1713 – 1784) által (és általunk) borametz-ügyben megfeddett hiszékeny aranycsináló, Andreas Libau (1550? – 1616) érdemei kimagaslók ezen a területen. Nemcsak kitűnő kémiai kézikönyvet publikált (Commentarii Alchymiae, Vegytani megjegyzések, 1606) egyéb tudományos művei mellett, de ő állított elő elsőként ammóniumszulfátot ((NH4)2SO4) vizeletből és kénsavból.[17] Nemhiába célzott tehát Shipley tevevizelet áztatta homokra. De számunkra sem újdonság a vegytannak ez a fordulata azok után, hogy beszámoltunk a kallósok küzdelmes életéről.


[1] ammonia

[2] https://en.wiktionary.org/wiki/Amun

[3] A természet históriája, XXXVII / 60

[4] http://www.thelatinlibrary.com/tacitus/tac.hist5.shtml#3

[5] Korunk históriája, V / 3

[6] http://www.newadvent.org/cathen/01430d.htm

[7] a szívai kultusz

[8] eredetváltozatok

[9] az ammóniákfa mai élőhelye

[10] http://www.merriam-webster.com/dictionary/ammoniac

[11] a Dorema ammoniacum taxon

[12] www.planta.cn/forum/files_planta/the_names_of_plants_114.pdf

[13] Joseph Twadell Shipley magyarázata

[14] https://en.wiktionary.org/wiki/sand

[15] https://en.wiktionary.org/wiki/Ammon

[16] https://en.wiktionary.org/wiki/jmn#Egyptian

[17] Commentarii Alchymiae

Reklámok

2 responses to “Ammóniák

  1. Visszajelzés: A fordított ammónia | SUNYIVERZUM

  2. Visszajelzés: Kis tartalomjegyzék | SUNYIVERZUM

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s