Brahms kései sorozatai

300px-JohannesBrahms

Brahms, Kalbeck, II. György, Mühlbeck

Tanárának, Eduard Marxsennek (1806 – 1887), több barátjának és harcostársának – akkor is harc volt a művészet – elvesztése után 1890-re Brahms (1833 – 1897) elhatározta, megírja életműve záródarabját, az op.111-es G-dúr (második) vonósötöst. A műben azonban nem tükröződik a tragédiák utáni letargikus kedélyállapota. Éppen ellenkezőleg, a vonósötös olyannyira friss és alapvetően oldott hangvételű, hogy Brahms barátja, Max Kalbeck (1850 – 1921) zenekritikus a „Brahms a Praterben” melléknevet javasolta, amit a Praterben szívesen időző Brahms örömmel el is fogadott. Ebből mára már csak a „Prater” maradt, ha egyáltalán hozzáteszik.[1]

A kegyes történet szerint az idősödő mester alkotó kedvét az hozta vissza, hogy megismerkedett Richard Mühlfeld (1856 – 1907) hegedűművésszel, aki azonban autodidakta módon klarinétművésszé képezte át magát.[2] Brahms gyakran látogatta a Meiningeni Udvari Zenekar koncertjeit, melyeken az ő műveit is játszották, és ahol Hans von Bülow is volt Hofkapellmeister.

MeiningerHofkapelle1882

Hans von Bülow (1830 – 1894) vezényli a Meiningeni Udvari Zenekart (1882)

Brahms barátja volt a zenekar működését támogató II. György (1826 – 1914) szász-meiningeni hercegnek. Mühlfeld Weber (1786 – 1826)- és Mozart (1756 – 1791)-játéka lenyűgözte Brahmsot.


És bár kétségtelen, hogy Mühlfeld játéka Brahmsot olyan remekművekre ihlette, mint az 1891-ben írt a-moll trió (op.114) és az egyik legnagyobb kamaraműve, a h-moll klarinétötös (op.115), továbbá az 1894-es két klarinétszonáta (op.120) – a műveket Mühlfeld mutatta be, a trió zongoraszólamát Brahms játszotta -, Brahms már a trió előtt feladta visszavonultságát, és 1891-ben többek közt hat énekes kvartettet komponált (op.112), melyek hangvétele a vonósötösét idézi. Kórusátiratokban is halljuk.

Brahms alkotó fantáziája töretlen tehát abban az időszakban, melyet – naivan – alkotástól elfordulva kívánt tölteni. Életének különleges hangú négy nagy zongoradarab-ciklusát is ekkor írja: 1892-ben az op.116-os hét fantáziát (ez az összefoglaló név három capricciót és négy, önálló műfajjá nőtt „intermezzót” takar), az op.117-es három intermezzót, a következő évben az op.118-as hat zongoradarabot (négy intermezzo, egy ballada és egy románc), és még ugyanebben az évben az op.119-es négy zongoradarabot (három intermezzo és egy rapszódia). A XIX. századi zongorazene méltó megkoronázása a négy ciklus – Goethe (1749 – 1832) szavával szólva: nem azért, amilyennek (legalábbis elsőre) halljuk őket, hanem amilyennek hallanunk kellene. A darabok ugyanis a „poeta doctus” nagy műgonddal szőtt, szövevényes búcsúmeséi. Brahms egész élete során alkotott zongoraműveiben legalább négy példaképének hatása félreérthetetlenül felismerhető: Bach (1685 – 1750) szerkesztése, Beethoven (1770 – 1827) grandiozitása, Schubert (1797 – 1828) elvágyódása és Schumann (1810 – 1856) felcsillanó életkedve. A kései darabokban egyértelműen Bachot ismerjük fel. A kottát valósággal „rejtvénnyé” teszik a szólamok rafinált szövései, és éppen ez az, ami elkerüli a figyelmetlen fület, amely így csak az amúgy szintén jelen levő mesteri schuberti és schumanni életérzéseket veszi észre. Homofónia és polifónia eddig nem tapasztalt kapcsolásaival találkozunk. Az intermezzók nagy számbeli fölénye nem véletlen: Brahmstól idegen a hallgatóság „megdolgozása” különleges címadásokkal, ehelyett szántszándékkal közömbösen hangzó, „szürke” műfaji megjelöléssel él. Az „intermezzo” szóban inkább várakozás, mint beteljesülés hangulatát érezzük. Hallgassunk meg három illusztrációt Radu Luputól a Schubert-, a Schumann- és a Bach-hangvételre.


[1] Prater-kvintett

[2] Brahms élete

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s