Johann Sebastian Bach, Samuel Morse, Charles Chaplin

Decipit frons prima multos.
Phaedrus (Kr.e. 15 – 50?)

1 Johann_Sebastian_Bach_-_Badende_Hirten

Johann Sebastian Bach: Fürdőző pásztorok

Johann Sebastian Bach (1748 – 1778)[1], Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788) legkisebb gyermeke, testvérei közül egyedül árult el művészi hajlamokat. Festő és rajzművész volt. Berlinben született, de festői tanulmányait a kor elismert és sokat foglalkoztatott festőjénél, a pozsonyi születésű Oesernél (1717 – 1799) folytatta Lipcsében.

2 Oeser Leipzig_Nikolaikirche_Eingangshalle

Oeser: a lipcsei Szt. Miklós-templom kupolafreskója

Rövid drezdai tartózkodás után 1776 februárjában Hamburgba költözött, ahol apja volt a zeneigazgató.

Az év szeptemberében szállt hajóra, hogy elinduljon végzetes római tanulmányútjára: már 1777 februárjában ismeretlen betegség verte le lábáról, mely egy év elteltével az életébe került. Mélyen lesújtott apja tíz évvel élte túl. Pályája első szakaszában leginkább tájképes életképeket készített, később portrékat és mitológiai jeleneteket. Könyvillusztrációkat is vállalt.[2]

3 Bach ill

Johann Sebastian Bach könyvillusztrációja Christian Felix Weiße (1726–1804) komikus műveihez

Az idősebb Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) korában és később is szokása volt zeneszerzőknek, hogy a műveik réznyomatos kinyomtatásához szolgáló táblákat maguk messék. Így járt el Telemann (1681 – 1767) többször is, de alkalmanként Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784) és Carl Philipp Emanuel Bach is. Arra nézve, szemben kegyes történetekkel, nincs adat, hogy a nagy Bach akár csak egyetlen művét is maga metszette volna.[3] Így ha ilyen képességeit az unoka örökölte is, legfeljebb apjától örökölhette.


5 Morse_-_Samuel_F__B__Morse_Self-Portrait

Samuel Morse: Önarckép

4 1837 prototype

A vezetékes távíró prototípusa 1837-ből

Mielőtt Samuel Morse (1791 – 1872) egy meghatározó hajóúton 1832-ben megbarátkozott volna Charles Thomas Jackson (1805 – 1880) professzornak az utazóközönségnek bemutatott elektromágnesével, kifejlesztette volna vezetékes távíróját és részt nem vesz az ahhoz használt speciális ábécé felépítésében[4], szintén korának elismert festőművésze volt.[5]

6 Allston_-_Italian_Landscape

Allston: Olasz tájkép

Művészi tanulmányait Bostonban folytatta Allston (1779 – 1843) híres romantikus tájképfestő irányítása alatt, majd Londonban figyelmet váltott ki Haldokló Herkules című képével.

7 DyingHercules

Samuel Morse: Haldokló Herkules

Szülőhazájában azonban nem mutatkozott különösebb fogadókészség mitológiai és történelmi képek iránt, és még a nagy képtárakat sem alapították meg. Így megrendelésre portrék festésénél maradt, olykor egy-egy tájkép közbeiktatásával.[6]


8 Chaplin_-_A_Song_Silenced

Charles Chaplin: Félbeszakadt dal

Harmadik festőnk a sorban, Charles Chaplin (1825 – 1891) mindhármuk közül kétségkívül a legsikeresebb festő volt. Apja angol, anyja francia; és noha élete utolsó öt évét leszámítva ő maga angol állampolgár maradt, mondogatta: francia vagyok mindenestül, bár angol.[7]

9 Michel_Martin_Drolling_-_Portrait_de_l'artiste

Michel-Martin Drolling: Önarckép

Festői képességeire felfigyelve anyja Párizsban David (1748 – 1825) tanítványa, a megbecsült történelmi és portréfestő Michel-Martin Drolling (1789 – 1851) műhelyébe íratta be négy évre. De tizennyolc évesen az École des Beaux-Arts növendékei közé is felvették. Portrék, tájak festésével kezdte pályáját, a paraszti élet ábrázolásával, olykor vízfestékkel és kőnyomattal is. Ezekben a munkáiban még színtisztán realista, mentes idősebb korának megszépítő hajlamától (finoman szólva). Miután 1851-ben húga arcképével díjat nyert, festői figyelmét egyre inkább a nőábrázolás kötötte le. Érti a női mosolyt – mondta róla Manet (1832 – 1883).[8] Hátat fordított a realizmusnak, de nem szegődött modern irányzatokhoz; ugyanakkor, ha nem a művészi hitvallását vesszük alapul, pasztell színei, idealizált alakjainak légiessége inkább köti az impresszionizmus szelídebb vonulatához, mint az akadémizmushoz. III. Napóleon császár (1808 – 1873) nagyra tartotta, és amikor 1859-ben a Salon zsürije túlzott erotika vádjával visszadobta Chaplin Auróráját, hatalmi szóval megváltoztatta az elutasító döntést. 1865-ben a Becsületrend lovagja lett.[9]  Halála után gyorsan ment feledésbe, olyannyira, hogy amikor 1922-ben egy párizsi aukción egy tájképe gyanúsan magas összegért kelt el, a New York Times gúnyos hangú cikkben írta meg, ennek oka a „szinte teljesen elfelejtett művész” összecserélése Charlie Chaplinnel (1889 – 1977).[10]

10 NYT


[1] Johann Sebastian Bach unokája

[2] Zwischen Empfindsamkeit und Klassizismus

[3] Bach: Essays on His Life and Music

[4] Samuel Morse, a feltaláló

[5] Samuel Morse, a festő

[6] http://www.notablebiographies.com/Mo-Ni/Morse-Samuel-F-B.html

[7] Valerie E. Morant: Charles-Joshue Chaplin, An Anglo-French Artist, 1825-1891, Gazette des Beaux-Arts, 1989. október, p.144

[8] http://www.charles-chaplin.info/

[9] Charles Chaplin élete

[10] Bid high for Chaplin picture, but it wasn’t by Charlie”. The New York Times. 6 June 1922.

Reklámok

4 responses to “Johann Sebastian Bach, Samuel Morse, Charles Chaplin

  1. Áhh, mily’ becsapós cím a Nagypapa 330. születésnapján! 🙂

    Kedvelik 2 ember

  2. Azért szúrtam be az utolsó pillanatban még azt a mottót!

    Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s