Athanasius Kircher és következményei

1 Athanasius_KircherAthanasius Kircher (1601 – 1680) “százmester“, jezsuita szerzetes századának lenyűgöző “szerzete” volt: hieroglifákat fejtett meg, kínai nestorianusok nyomait tanulmányozta (helyesen), egyiptomi keresztényekről írt (helytelenül – de helyes volt feltárása az óegyiptomi és a kopt nyelvek rokonságáról), ószövetségi események tudományos magyarázatára törekedett, teóriát dolgozott ki a Földgolyó belső hőforrásairól, mondott ezt-azt a gravitációról, szerelemről, jeles biológus volt.Hangosbeszélőt talált fel. Szerzetestársa, Francis Line (1595 – 1675) elméleti leírása alapján mágneses elven működő órát szerkesztett. Ennek belsejében mágneses gömb forgott; Nicolas-Claude Fabri de Peiresc (1580 – 1637) csillagász úgy képzelte, ez a Nap mágneses tevékenységének eredménye, és így Kopernikusz (1473 – 1543) elméletét gyakorlati úton sikerül bebizonyítani. (Kopernikusz nagyságát nem érinti, hogy Peiresc elmélete nem állt helyt.) Peiresc támogatta Kircher egyiptológiai kutatásait. Reményétől, hogy Kircher a hieroglifák teljes megfejtéséig eljut, II. Ferdinánd római császár (1578 – 1633) fosztotta meg, aki Franciaországból Bécsbe hívta udvari matematikusának. A császár ugyan Peiresc közbenjárására visszavonta a kinevezést, de Kircher akkor már úton volt, és Rómába tartott.
Kircher Heiligenstadtban, később Rómában és a würzburgi egyetemen matematikát, filozófiát, fizikát, továbbá héber és szír nyelvet tanított. Héberül különösen jól tudott, gyerekkorában egy rabbitól tanulta. Kitűnő kapcsolatokat ápolt a jeles alkimistával, Lippay György (1600 – 1666) esztergomi érsekkel. Egyes műveit Nádasdy Ferenc (1623 – 1671) országbírónak ajánlotta, mint arról Kiss Farkas Gábor impozáns tanulmánya beszámol. Lássunk néhány illusztrációt Kircher lenyűgöző oeuvre-jéből:

2 Arca_Noe,_entry_of_animals,_by_A__Kircher

Beszállás Noé bárkájába

3 cyiglo1

A Hold változásai

4 bat-cat

A pestis jelei

5 Tarantella

Tarantella: zene és etimológia

6 Akustik

Akusztikai alapvetés

8 birdsong

Amiről a madarak mesélnek

Egyik legnevesebb műve a Musurgia universalis, sive ars magna consoni et dissoni (Egyetemes zenetudomány, avagy a konszonanciák és disszonanciák nagy mestersége, 1650) címében az “ars magna” akár a reneszánsz kor egyik legnagyobb teljesítményére, Gerolamo Cardano (1501 – 1576) hasonló című algebrakönyvére, akár Ramon Llull (1233? – 1315) ilyen nevű filozofikus fogalomgenerátorára, mellyel amúgy behatóbban is foglalkozott.
Művében leírja a macskazongorát, ezt a rideg és barátságtalan eszközt, mely macskafarkak szurkálásával okozza a zenei katarzist.

9 katzenklavier

Constructum non ita pridem ad melancholiam magni cuiusdam Pincipis depellendam abinsigni ingeniosoque Histrione tale quodpiam instrumentum. Feles vivas accepit omnes differentis magnitudinis, quas cistae cuidam huic negotio dedita opera fabricatae ita inclusit ut caudae perforamina extentae, certis quibusdam cana, libus insererentur affixae, hisce subdidit palmulas subtilissimis ac uleis loco malleolorum instructas; Feles vero iuxta differentem magnitudinem tonatim ita disposuit… Nam palmulae digitis Organoe di depressae aculeis suis dum caudas pungunt cattorum hi in rabiem acti miserabili voce, nunc gravem, modo acutam intonantes, eam ex felium vocibus compositam reddiderunt harmoniam, quae et moveret homines ad risum, et vel sorices ipsos ad saltum concitare posset.

Egy itáliai herceg szellemét felvidítandó, akit a feladatával járó törődés terhe nyomasztott, egy ötletes zenész  bizonyos hangszert készített a számára. Különböző nagyságú eleven macskákat választott ki különböző hangmagasságokkal, majd egyesével ketrecekben helyezte el őket… Oly módon, hogy amikor ennek az orgonának egy billentyűjét lenyomtak, egy szerkezet éles tüskét bökött a megfelelő macska farkába. Eredményül szörnyű nyávogásokból álló dallamot kaptak, mely idővel egyre élénkebbé vált, amint a macskák egyre jobban feldühödtek. Ki tudná megállni nevetés nélkül ilyen zene hallatán? Így rázták fel a herceget mélakórjából.

 Musurgia universalis, sive ars magna consoni et dissoni, VI.4.1. Corollaria

(Változnak az idők, én kis híján már ettől a leírástól is mélakórt kapok.)
Kircher nem tünteti fel a történet ősforrását, Juan Cristóbal Calvete de Estrella (1520? – 1593) spanyol történetíró legismertebb művét, az 1552-ben írt négy kötetes El felicissimo viaie d’el muy alto y muy poderoso principe Don Phelippe … desde Espana a sus tierras dela baxa Alemana, con la descripcion de todos los estados de Brabante y Flandes (A nagyon nagy és nagyon hatalmas Fülöp herceg urunk legboldogabb utazása Spanyolországban és a hozzá tartozó Németalföldön, Brabant és Flandria leírásával), melyben a leendő II. Fülöp (1527 – 1598) 1549-es utazásáról ír. Ennek során keresi fel atyját, V. Károly római császárt (1500 – 1558) Brüsszelben a királyi bevonulás  ünnepségei idején. Az ünnepség résztvevői nemcsak a “macskazongora” rémségében lelhették élvezetüket, de egyéb állatkínzásokban is. A teljes történeti mű hozzáférhető.
10 gatos
Szerencsére Kirchernek úgy az életműve, mint ez a műve is bővelkedik mai fejjel is vidámnak tűnő részletekkel. Kircher lekottázza bizonyos állatok hangját. Foglalkozik, bár nem a kellő mélységben, korának zenéjével is, így ismerteti a stylus fantasticust, a kora barokk egy érdekes vonulatát, mely formai kötöttségektől mentes, virtuóz hangszeres kamara- vagy szólójátékot jelent. Manapság az irányzathoz rendszerint “északi” zeneszerzőket sorolunk, akik azonban a Musurgia megjelenése után írták ilyen stílusú műveiket, így főleg Biber (1644 – 1704), Schmelzer (1623? – 1680) és Muffat (1653 – 1704). Kircher a leírásában a német “fantasztikusok” olyan itáliai elődeire és tanítóira támaszkodhatott, mint Merulo (1533 – 1604) zeneszerző és orgonista, vagy Uccellini (1603 – 1680) zeneszerző és hegedűművész.

11 Paulus Seel Heinrich_Biber 1681A “legfantasztikusabb” mind közül, nem túlzás, Biber, akit nem véletlenül hívtak a történelemben először az ördög hegedűsének. Ő komponált és játszott először kíséret nélküli hegedűdarabokat. Nemcsak ördögi előadóképességével, de ördögi fantáziájával is kiérdemelte a megtisztelő címet: hangszerét a különös hatás kedvéért olykor elhangolta (scordatura) – hangulatfestésként Haydn (1732 – 1809) is fordul az eszközhöz. A-dúr szonátájában, a Sonata Representativában állathangokat “reprezentál”, melyekben azonban Kircher művéhez fordul. A tételek címei: Allegro – Csalogány – Kakukk – Béka – Adagio – Tyúk. Allegro – Kakas – Presto – Fürj. Adagio – Macska – Muskétásinduló – Allemande. Semmi hangulatra, semmi finomságra ne számítsunk, itt a természet szól.

Reklámok

9 responses to “Athanasius Kircher és következményei

  1. Jól látom, hogy Kircher nevében a Fuldensis azt jelenti, hogy Fuldában született, illetve fuldai eredetű a család?

    Kedvelik 1 személy

  2. Bizony, pontosabban egy Fulda melletti kolostorban, Geisában.

    Kedvelik 1 személy

  3. “Szerzetestársa, Francis Line (1595 – 1675) elméleti leírása alapján mágneses elven működő órát szerkesztett. Ennek belsejében mágneses gömb forgott.”

    A tippem az, hogy ez az óra az örvényáram indukciójának elve alapján működött csakúgy, mint az autókban a sebességmérő (legalábbis régen): a forgó mágnessel párhuzamosan el van helyezve egy fém korong, amiben az örvényáramok indukálódnak, és ez a fém korong vagy egy racsnis szerkezet ellenében egyenletes forgást végez (óra), vagy egy rugó ellenében azzal arányos mértékben fordul el, amilyen gyorsan pörög mellette az örvényáramot indukáló mágnes.

    Kedvelés

  4. Racionális érvelés; az órát rekonstruálták, a Green Library-ben (Stanford) ki is állították.

    Kedvelik 1 személy

  5. Olyan agya volt, mint e blog írójának.

    Kedvelik 1 személy

  6. Visszajelzés: Dom Pérignon nem-találmányai | SUNYIVERZUM

  7. Visszajelzés: Bárányok és zöldségek | SUNYIVERZUM

  8. Visszajelzés: Kis tartalomjegyzék | SUNYIVERZUM

  9. Visszajelzés: Homály és napfény: Haydn-vonósnégyesek | SUNYIVERZUM

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s