Három király egy ágyban

 És mivel álomban meginttettek, hogy Heródeshez vissza ne menjenek, más úton térének vissza hazájokba.
Máté 2:12

A napkeleti bölcsek, vagy háromkirályok (angolszászoknak: mágusok) álma gyakori témája lett középkori ábrázolásoknak.
Javarészt a kitűnő
http://www.harteconhache.com/2013/01/la-cara-b-del-cuento-de-los-reyes-magos.html
honlap alapján tehát “álmukban lepjük meg” a háromkirályokat. Ugyanabban az ágyban fekszenek (vagy szorosan, vagy lazán, mindre tud példát a művészettörténet), és tévedések elkerülése végett koronával a fejükön. Gyakori, hogy csak egyikük éber (legalább félig), talán ő tolmácsolja kollegáinak is az angyali intést.

A Loches-ban a X. században épült Aostai Szent Ursus-templom kapuján fennmaradt ábrázoláson az intő angyal alakja tűnik ki bájosságával:1 Loches door

A következő, XI. századi mozaikábrázolással a firenzei Keresztelő Szent János-keresztelőkápolnában találkozunk. Amit látunk, nem több diszkrét szendergésnél:2 Baptistery of St. John at Florence

A XI-XII. században emelt luesiai Megváltó-templom oszlopfőjén a hírvivő már csak élével fér el:

3 Luesia

Autuni Gislebertus a Szent Lázár-katedrális egyik kőfaragványán a XII. század elején békés ölelésben jeleníti meg az uralkodókat:

4 Gislebertus

Szintén kora XII. századi a következő itáliai kézirat, ám itt bizáncias, szigorú mosolyszünettel ábrázolja a jelenetet, a királyokkal külön hálófülkében:5 Italia

Toszkánai Matild őrgrófnő (1046 – 1115) képes evangéliumoskönyvében szerepel ez a míves kidolgozású paplan:6 Matild orgrofno

Az 1123 körül készített St. Albans-i Zsoltároskönyv ábrázolásán (ezt kiterjesztő értelemben kell felfogjuk, újszövetségi témánkra tekintettel)  a művész nemcsak a fáradtságtól karikás szemeket jeleníti meg realisztikusan, de az angyal szárnytollainak színes zászlait is:7 StAlban

A XII. században épült Arles-i Szent Trofim-templom kőfaragásán az angyal szavainak súlyt ad, hogy mázsára kiteszi a bölcseket együtt:8 Trofimo

A soriai, mai nevén Szent Domonkos-katedrálisban a XII. század második felében egy kapudíszítésen a bölcsek bölcsőszerű alkotmányban hallgatják álmukban az angyalka intő szavát:9 Portada. Iglesia de Santo Domingo. Soria

Az 1180-ban készült üvegablakon a Canterbury-i Krisztus-Katedrálisban az angyal intő mutatóujjának üzenetét a biztonság kedvéért a bal kezében tartott filaktérián (hivatalos magyar nevén: szalagon) is elolvashatjuk:11 magos (h.1180), catedral de Canterbury

Bizonyos gyanakvás ébred egyikükben a clermonti Mennybevett Miasszonyunk- katedrális XII. század végi üvegablakán:10 magos (fines XII), catedral de Clermont

A XII. század végi Szent Jakab-templom egy oszlopfőjén, Villafranca del Bierzóban az angyal mintha negyediknek bekéredzkedne. Nyilván a helyszűke teszi:12 Villafranca

A miniatúra az 1200 körüli angol Királyi Zsoltároskönyvben Gáspárt félig nyitott, félig csukott szemmel ábrázolja (egyes madarak is ezt a technikát vették fel ragadozók elleni féléberségükben). A szalag ezúttal üres, ezt a magam részéről a korabeli határidők szűkösségével magyaráznám, talán a buzgó király, Földnélküli János (1167 – 1216) türelmetlenkedett (ám nemsokára egyéb, értelmesebb  magyarázattal is előhozakodunk):13 magos, Salterio Royal 1 DX (Inglaterra, 1200-1220)

A XIII. század eleji Arundel Zsoltároskönyv királyai tartózkodóbbak. A középen ülő, megszólított (megintett) Menyhért pozíciója tűnik a legmegpróbálóbbnak. A kép alsó fele a Jézus körülmetélését megelőző pillanatokat ábrázolja:14 magos, Salterio Arundel 157  1_4 XIII) British Library

Az ugyanebből a korból való Landsownei Zsoltároskönyv takarékosan egybevonja az imádást és az álomjelenetet. Efféle ökonómia persze gyakori a középkori ábrázolásokban. Másodszor látjuk üresen a szalagot, és ez felébreszti gyanúnkat, hogy itt a titkos üzenet halk, éjszakai elsusogására utalhatnak a szerzők. A fenséges lábak anatómiailag független életet élnek a képen:15 magos, Salterio Landsowne 420 (1_4 XIII), British Library

Az Ejea de los Caballerosban 1222-ben felszentelt Megváltó-templom kőfaragásán az angyal hatalmas szárnyán kívül minden egyéb jelképes:16 Megvalto_Ejea

A XIII. századi Amiens-i Miasszonyunk-katedrális háromkirályai közös lepedőbe burkolódznak:

17 Amiens

1253 után készült IX. Szent Lajos (1214 – 1270) zsoltároskönyve. A királyok itt tehetősebbek, mindnek külön takaró dukál. A kép alsó fele – szinte szokásosan – Jézus körülmetélés előtti perceit mutatja:18 Psalter of Saint Louis

A rémült Menyhért valósággal ötöspacsit ad a vizitáló angyalnak a XIV. századi Gesta infantiae salvatorisban (A gyermek Megváltó tettei):19 bodl_SeldenSupra38_roll214_10_frame5

Szó szerint Ádámtól-Évától indul (jobbközépen) a történet a XIV. századi Oscotti Zsoltároskönyvben. Az imádáson áthaladva a Fájdalmas Szűz megindító ábrázolását látjuk bal oldalon, és így jutunk el a napkeleti bölcsek álmáig. (Negyedik üres szalag, regisztrálom.) Boldizsár a másik két király hóna alatt található:20 Oscott Psalter

Merészen villantanak a háromkirályok Véres Mária (1516 – 1558) zsoltároskönyvében, mely feltehetőleg Franciaországi Izabella (1295 – 1358) megrendelésére készült:21 Queen Mary Psalter (England 1310-20)

Gáspár évődve cicázik az ifjú Boldizsár fürtjeivel a XIV. század közepi Taymouthi Hóráskönyvben (a kép felső felében az imádás a már megismert elrendezés szerint):22 Taymouth

Egy 1430-ból származó hóráskönyvben a helyen kissé egyenlőtlenül osztozkodnak; híre-hamva sincs a királyok demokráciájának:

23 magos, Libro de Horas M.359 (París, h.1430), Biblioteca Morgan, Nueva York

1440 körül készült Lancasteri Margit (1441? – 1509) hóráskönyve.
A háromkirályok míves jelenete a már ismert kellékekkel (hetedik üres szalag!):24 Margaret Beaufourt

Záródarabként a század végéről a Salzburgi Misszálé megjelenítése. Az angyal ábrázolása eltérő stílusú, talán két különböző miniátor festette az iniciálét. A királyokat ismét ruhátlanul találjuk (ám ez lehet a meleg – jaj – éghajlatra utalás is):

25 Salzburgi misszale



további források:

 

Advertisements

5 responses to “Három király egy ágyban

  1. “A levespor imádása”

    Kedvelés

  2. Visszajelzés: A mi háromkirályunk | SUNYIVERZUM

  3. Hű, ez fantasztikus! Örülök, hogy megtaláltam a blogodat. 🙂

    Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s